Radio Katowice
Radio Katowice / Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
Rozmowa dnia z przewodniczącym GZM Kazimierzem Karolczakiem
26.02.2024
07:35:00

fot. Ryszard Stotko/Radio Katowice

Od niedzieli mieszkańcy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii mogą korzystać z nowego systemu wypożyczalni rowerów. 

Na chętnych czeka ponad 1800 jednośladów rozlokowanych w ośmiu miastach, między innymi w Katowicach, Sosnowcu czy Tychach. Kiedy będzie 7 tysięcy rowerów? Czy na współpracę z operatorem rowerów nie wpłynie kara, jaką za niedozwolone praktyki nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy są postępy w kwestii nowej ustawy metropolitalnej oraz o transporcie publicznym? Z przewodniczącym Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierzem Karolczakiem rozmawia Piotr Pagieła. 


Państwa i moim gościem jest przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak. Dzień dobry panu.

Dzień dobry. Witam państwa serdecznie.

Kiedy 20 minut temu zapowiadałem naszą rozmowę mówiłem tak: „Nadejszła wiekopomna chwila”. Pięć lat to trwało. Po pięciu latach od pomysłu udało się uruchomić rower metropolitalny. Na razie w 8 miastach ponad 1800 rowerów. Dlaczego trwało to tak długo? 

Też czuję się trochę tak, jak w tym filmie. "Nadeszła wiekopomna chwila". Długi szmat czasu. Wynika to z 41 miast i gmin, z którymi konsultujemy wszystko, oraz później, wielkiej batalii prawno-urzędniczej w trakcie przetargu. Pięć razy sprawa wylądowała w Krajowej Izbie Odwoławczej. To jest coś czego nigdzie indziej nie spotkałem. Tak był zażarty bój. Wygrała firma Nextbike GZM, spółka córka firmy która działa w całej Europie. Od momentu kiedy firma wygrała jeszcze czekaliśmy kilka miesięcy na podpisanie umowy, na przesłanie wszystkich dokumentów które upoważniały nas do podpisania umowy. Bardzo się cieszę, że ta batalia się skończyła. Byłem strasznie zmęczony tym przetargiem, ale kiedy widzę radość ludzi, ja przeglądam choćby Facebook, ale też miałem okazję zobaczyć na żywo, iż ten rower cieszy się dużym zainteresowaniem. Mam nadzieję, że tak zostanie, że to będzie bardzo fajny środek transportu, bo go traktujemy jako środek transportu. Żółty tak jak nasze autobusy.

Ale jeszcze nie jechał pan na tym rowerze? Przynajmniej nie przyjechał pan dzisiaj do radia.

Nie startuję w wyborach, więc powiem, że dzisiaj nim nie przyjechałem, ale rower już testowałem, już sprawdzałem. Bardzo fajnie się jeździ.

To pierwszy etap. Kolejne, drugi i trzeci miały być w roku przyszłym, ale?

Tak. To taka trochę niespodzianka. Prawdę mówiąc chcielibyśmy by całość systemu była wdrożona w jednym momencie, w jednym dniu, natomiast z uwagi na jego skalę i w trakcie przetargu z dialogu technicznego wyszło, że trzeba podzielić to na etapy, żeby móc zapewnić konkurencyjność firm. Nie każda ma potencjał by tak dużo rowerów w jednym dniu uruchomić w 31 gminach. Pierwszy etap to było zapewnienie rowerów dla wszystkich tych miast, które ten rower posiadały wcześniej. To jest 8 miast właśnie. Drugi etap to jest następne 5 miesięcy – dodatkowe gminy, i przyszły rok to miały być wszystkie pozostałe - łącznie 31. Podpisaliśmy w piątek aneks do umowy z firmą Nextbike, iż z końcem lipca wszystkie 31 miast i całe 7 tysięcy rowerów, 924 stacje, będą już funkcjonować w pełni. Myślę, że dobra informacja iż ten system będzie szybko wdrożony w całości.

Do tego rower czwartej generacji a to oznacza to, że nie trzeba będzie dokować na stacji.

Tak nie ma tych nieszczęsnych stacji dokowania i to też upraszcza sytuację, ponieważ ta wcześniejsza stacja dokowania wymagała podłączenia do prądu, przyłączy, przebudowy chodników. Teraz są bardzo proste stojaki, one służą raczej jako pomoc. Najważniejsze żeby rower w obrębie tej stacji pozostawić. On ma swój zamek, swój komputer, GPS. Bardzo łatwo się go wypożycza.

Ale trzeba zapłacić, choć dla niektórych pierwsza godzina jest bardzo tania. 

Tak, traktujemy go jako element transportu publicznego. Jeżeli ktoś kupił bilet miesięczny i dłuższe: bilety dzienne, okresowe, jeżeli wiąże się z nami właśnie takim biletem, chcielibyśmy żeby codziennie 60 minut taka osoba mogła podróżować za darmo. To znaczy, że może kilkanaście, kilkadziesiąt razy, kiedy tylko chce, byleby te 60 minut łącznie zsumowanych było wykorzystanych.

Wejdę panu w słowo, przypomnijmy trzeba mieć bilet okresowy.

Dzienny i dłuższe. Od dziennego się zaczyna. Zachęcamy wszystkich do kupowania biletów okresowych.

Pierwsze pół godziny złotówka a potem progresywnie.

2,50 za godzinę. 1,5 godziny – 4,50, 2 godziny 7zł, ale myślę że większość podróży to jest zazwyczaj poniżej 60 minut. Myślę, że znakomita część użytkowników będzie korzystać z tego systemu bezpłatnie.

I trzeba mieć aplikację. Jedną z dwóch.

Takie czasy panie redaktorze, że dzisiaj wszystko praktycznie na aplikacjach. Trzeba mieć aplikację Metrorower lub starą aplikację Nextbike’a. Ta stara aplikacja Nextbike’a nie będzie umożliwiać integracji, czyli tych 60 minut dla użytkowników transportu publicznego. Docelowo aplikacja Transport GZM będzie miała również tę funkcjonalność. Niestety potrzebujemy więcej czasu by można było w jednej aplikacji całość transportu obsługiwać. Docelowo taka funkcjonalność się pojawi. Dzisiaj są dwie.

Sam pan wywołał temat firmy Nextbike. Ostatnio prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył blisko 800 tys. zł kary na tę firmę za bezprawne zmiany regulaminu użytkowników. Nie boi się pan, że to się może powtórzyć i na przykład również w naszym regionie będą z tą firmą kłopoty?

Mamy między nami umowę, której mamy zamiar pilnować, każdego przecinka, każdego zdania. Mamy już pewne doświadczenia. Obserwowaliśmy co się działo w Gdańsku, Gdyni, Sopocie gdzie ta firma niestety nie dała rady, ale być może założenie systemu rowerów elektrycznych było takie, którego nie dało się zrealizować. Również jest decyzja UOKiK-u. Na pewno będziemy na to wszystko zwracać uwagę. Naszym zadaniem jest zadbanie o komfort naszych mieszkańców i o jakość tej usługi. Wiemy też że były narzekania w poprzednich edycjach systemu, często stan techniczny roweru też nie był najlepszy. Firma trochę zmieniła model obsługi, możliwość naprawy tych rowerów. Będziemy na pewno tego mocno pilnować.

Skoro o komunikacji panie przewodniczący, to 1 marca rusza pilotażowy program nowej taryfy MAX BILET. GZM koordynuje komunikację w metropolii. Wszystkie pociągi Kolei Śląskich, Polregio i komunikacja miejska będzie obsługiwana przez ZTM. Na czym to będzie polegać?

To prawda. Wchodzi Metrobilet -mówimy o takim Świętym Graalu miłośników transportu-, czyli na jednym bilecie można podróżować wszystkimi środkami transportu, niezależnie kto jest właścicielem tego systemu, organizatorem transportu. Tak jak kiedyś mieliśmy osobno trzech organizatorów, dwie różne taryfy w samym transporcie publicznym autobusowym, różne bilety na tramwaje, udało się to wszystko zmienić w jeden bilet, brakowało nam takiej dobrej integracji z Kolejami Śląskimi, z Polregio. Od 1 marca wchodzi jeden bilet na wszystkie środki transportu. Kiedy dołożymy do tego rower, to mamy pięć w jednym. Jest to w skali Polski takie rozwiązanie mocno innowacyjne i mocno wychodzące naprzeciw naszym mieszkańcom. Mam nadzieję, że również ta oferta będzie cieszyła się powodzeniem, a poza tym ta wcześniejsza integracja, która powodowała że dwa bilety można było kupić w cenie z upustami, teraz będzie jeszcze taniej. Bilet na jedno miasto, który umożliwia podróżowanie wszystkim i środkami transportu będzie kosztował 119 zł, dwa miasta – 149 zł, bilet obszarowy, czyli sześć miast można wybrać którymi się podróżuje - to jest 189 zł i na wszystko 249 zł, wcześniej było 299 zł. To są też oszczędności dla mieszkańców. Bardzo się cieszę, że udało się to zrobić. Bardzo długo trwały te wszystkie prace i myślę, że mogę tutaj podziękować panu marszałkowi Jakubowi Chełstowskiemu, który ewidentnie mocno nacisnął na swoich współpracowników, że warto to zrobić. Po blisko dwóch latach tych dyskusji mamy to, że od 1 marca będzie wygodniej, lepiej, szybciej, taniej. Co prawda na razie jest to pilotaż do końca roku, ale jestem przekonany że efekty będą budujące i tę ofertę będziemy rozszerzać na inne bilety, nie tylko miesięczne ale kwartalne i dłuższe.

Ostatnia minuta naszej rozmowy panie przewodniczący. „Jeśli w ciągu najbliższych stu dni funkcjonowania nowego rządu temat zmian w ustawie metropolitalnej się nie przebije, to do końca kadencji ciężko będzie je przeforsować.” – tak pan mówił w połowie grudnia. Coś się zmieniło?

Myślę, że bardzo dobra informacja: rząd wykazał zainteresowanie pracami nad ustawą metropolitalną. Przez Związek Miast Polskich zostałem wydelegowany, jako przedstawiciel Związku Miast Polskich, do komisji wspólnej rządu i samorządu do Zespołu ds. Ustroju Samorządowego i Metropolitalnego. Te prace się rozpoczynają i to jest bardzo dobry prognostyk, iż rząd jest zainteresowany myśleniem o rozwoju metropolii. Chciałem wszystkim za to którzy do tego doprowadzili podziękować, wszystkim politykom którym na sercu jest metropolia.

Powiedział pan, rząd jest zainteresowany myśleniem. Chcielibyśmy pewnie żeby rząd był zainteresowany procedowaniem takiej ustawy?

Skoro taki zespół powstał wydaje się, że to jest ten pierwszy krok właśnie do procedowania.

Kazimierz Karolczak przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, o poranku był gościem Radia Katowice. To w takim razie na koniec życzę żeby się udało przed końcem tej kadencji.

Bardzo, bardzo dziękuję.



Radio Katowice / Audycje / Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
 
 
 07:40
 

Zawsze jesteśmy w centrum wydarzeń. Dyskutujemy o problemach ważnych dla kraju i regionu. Zadajemy trudne pytania, zmierzamy do sedna sprawy. Wykładamy kawę na ławę.

Zobacz także Gość Radia Katowice – rozmowa dnia

Zobacz więcej : 21 - Gość Radia Katowice – rozmowa dnia
Autopromocja
Kontakt

Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Katowicach
Radio Katowice SA
ul. Ligonia 29, 40-036 Katowice
tel. +48 32 2005 400, fax +48 32 2005 581
e-mail: sekretariat@radio.katowice.pl
NIP 634-00-20-312
konto: ING BSK SA O/Katowice
IBAN: PL 57 1050 1214 1000 0007 0006 0692
Kod BIC (Swift): INGBPLPW
Redaguje zespół: Redakcja Nowych Mediów
tel. +48 32 2005 525, +48 32 2005 487
e-mail: radio@radio.katowice.pl

Copyright © by Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Katowicach Radio Katowice SA